Een mooi verhaal van een zeepunter

De KU12 maakt deel uit van ons nationale varend erfgoed; het schip is geregistreerd als een Varend Monument®. Een uniek stukje geschiedenis van de Zuiderzee dat behouden dient te blijven.

Het schip is in 1914 gebouwd als ‘Kuunder zeepunter’ voor de Zuiderzeevisserij. De KU12 is bijzonder, authentiek en zeldzaam. Een dergelijk stukje historisch varend erfgoed moet natuurlijk behouden blijven.
De KU12 is ingeschreven in het Stamboek Ronde en Platbodemjachten.

In 2018 is de Stichting KU12 opgericht met het doel de KU12 volledig te restaureren en ervoor te zorgen dat ze in de vaart blijft. Na de restauratie – naar verwachting in 2025 – zal de KU12 ingezet gaan worden bij verschillende evenementen.
Zo kan Nederland blijven genieten van dit unieke varende monument. 

1914 - bouw van de KU12

Het oorspronkelijke schip is gebouwd in 1914 bij Huisman op de Ronduite, in de buurt van Giethoorn, voor visser Gerrit Doedel (1867-1929) uit Kuinre. Het was een open schip, bestemd voor de palingvisserij. 
In die tijd lag het dorp Kuinre direct aan de Zuiderzee en had een zeehaven.

De haven van Kuinre in 1910. Bron: Geschiedenis van de Stellingwerven en Noordwest Overijssel

Hoe lang de KU12 precies is gebruikt voor de palingvisserij is onbekend, maar de voltooiing van de Afsluitdijk heeft beslist een grote rol gespeeld in het einde van het vissersbestaan van de KU12.

De burgemeester van Kuinre heeft voor Gerrit Doedel en andere vissers uit Kuinre op grond van de Zuiderzeesteunwet een aanvraag gedaan in verband met de inkomensderving als gevolg van de afsluiting van de Zuiderzee. 

1945 tot heden - pleziervaartuig

Pas na de tweede wereldoorlog duikt het schip weer op in Den Helder. De KU12 is dan voorzien van een mahoniehouten kajuit en doet geen dienst meer als vissersschip, maar als pleziervaartuig.

In de tweede helft van de twintigste eeuw heeft de KU12 verschillende eigenaren gehad. Door de tijd heen is het schip verschillende malen aangepast, gerestaureerd en gerepareerd.

In 1956 brengt eigenaar P. de Jong een zeilkiel aan en verwijdert de zijzwaarden.

In 1965 wordt P. Bokhoven eigenaar van het schip, dat op dat moment nog voorzien is van een kiel. Hij brengt het schip weer terug in de originele staat, zonder kiel en met zijzwaarden.

De KU12 wordt onder de naam ‘Weagendounser’ (Fries voor Golvendanser) opgenomen in het Stamboek Rond en Platbodemjachten met het plaquettenummer 428Hier kunt u de hele geschiedenis van de KU12 lezen, althans voor zover die bekend is.

In 1997 krijgt de KU12 een algehele opknapbeurt en in 2005 is een nieuwe (diesel)motor geplaatst.

In 2017 wordt de KU12 geregistreerd als Varend Monument® in het Register Varend Erfgoed Nederland.

In 2019 is de KU12 opgenomen in het Nationaal Register Mobiel Erfgoed.

De KU12 viert in 2014 tijdens Sail Giethoorn haar 100ste verjaardag, te midden van de Houten Huismanvloot.

2018 - De Stichting KU12 en een grote restauratie

Om dit unieke schip te behouden is in 2018 de Stichting “Behoud Zeepunter KU12 Anna Maria”, kortweg de Stichting KU12 opgericht. De Stichting KU12 is de nieuwe eigenaar, die onder meer als doel heeft de KU12 volledig te restaureren en opnieuw in de vaart te brengen.
De restauratie is eind 2020 gestart bij Scheepswerf Van Klink in Workum en zal naar verwachting in 2025 gereed zijn.

De stichting werft fondsen en is op zoek naar sponsoren en donaties om de restauratie te bekostigen. Het doel is om de KU12 na de restauratie in te zetten bij allerlei evenementen, met hulp van vrijwilligers.