Dankzij een bijdrage van het Mondriaanfonds en een toezegging van de Stichting Ondersteuningsfonds Nationaal Instituut voor Scheepvaart en Scheepsbouw (NISS) is er, bijna, genoeg geld om deze stap tot de verduurzaming en het toekomstbestendig maken van de oude Zeepunter uit te voeren. We hebben het aangedurfd om toch de aanschaf al te doen!
Het oorspronkelijke idee was dat de elektrische POD* ophaalbaar in een bun zou worden geplaatst. Daarmee zou de diepgang van het schip zo klein mogelijk worden gehouden, en het zou recht doen aan de historie als vissersschip.
Maar een besluit over zoiets belangrijks neem je natuurlijk niet lichtvaardig: je vraagt advies bij lieden die van wanten weten en je moet bereid zijn het over een andere boeg te gooien.
Na overleg met onze adviesraad is besloten de POD op een vaste plaats vlak voor het roer te plaatsen. Plaatsing buitenboord heeft als voordeel dat de POD draaibaar kan worden gemaakt, waardoor de KU12 makkelijker kan manoeuvreren op de motor.
Met dank aan (in volkomen willekeurige volgorde) Jeroen Waalewijn, Tim de Lange, Jaap van den Hul-Kuijten, Sjouke Sipkema, Han Holtackers, Douwe Stapersma, Jan Tendijck, Rob Cuperus en Guy Fleury is door het bestuur besloten vier 12V 200Ah loodaccu’s aan te schaffen om het elektrische systeem te voeden. Deze accu’s kunnen geladen worden met wal-stroom, met een “range extender” (een andere bron die onderweg de accu oplaadt, waardoor het bereik wordt vergroot.) en door te zeilen met de POD. Besloten is om AGM type accu’s (Absorbed Glass Mat) toe te passen. Ze hebben een lange levensduur, geringe zelfontlading en zijn onderhoudsvrij. Het zijn gesloten-cel loodaccu’s, waarin het zure elektrolyt niet vrij kan bewegen. Deze accu’s zijn lekvrij, waardoor de veiligheid aan boord optimaal is. De KU12 kan ongeveer 1 uur varen bij 6 km/u, waardoor voldoende autonomie wordt bereikt om het schip altijd veilig te kunnen varen. Ook bij een lagerwal situatie zal de hulpvoortstuwing het schip vlot en voldoende ver uit haar benarde positie kunnen halen.
Door hun gewicht van circa 60 kg per stuk is het waarschijnlijk niet meer nodig om de loodbroodjes terug te plaatsen, waarmee het schip tot aan de restauratie was geballast. Eigenlijk hebben we zo ‘meer intelligent’ lood aan boord!
De POD zelf heeft een elektrisch vermogen van 7kW en aan de schroefas circa 6.6 kW bij een toerental van 1390 rpm, waarmee de KU12 met een 13” drie-bladschroef inderdaad een snelheid moet kunnen halen van ongeveer 6 km/u.
Voor geïnteresseerden zijn de rapporten over weerstand en voorstuwing van de KU12 beschikbaar.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.